• Limetorrents
  • Nieuwsbrief

    Nieuwsbrief
    1. Ongeldige invoer
    2. Ongeldige invoer
    3. Ongeldige invoer
    4. Beveiligingscode Ongeldige invoer

     

     

    WNVL logo VL 143x80 dpi zondertekst

    ODE header nieuw

    Noord-Holland gaat zonnewegdek ook testen voor zwaar verkeer

    Het innovatieve wegdek van SolaRoad, dat beschikt over geïntegreerde zonnepanelen, werd vooralsnog uitsluitend gebruikt voor fietspaden. De provincie Noord-Holland wil het energieopwekkende wegdek nu ook testen voor zwaar verkeer.

    Noord-Holland stelt € 2,7 mln beschikbaar voor dit onderzoek en verdere ontwikkeling van het product. Dat meldt de provincie in een nieuwsbericht.

    Zonneweg

    De zonneweg werd al succesvol getest op een fietspad in Krommenie. Het zonnewegdek, met een lengte van 70 meter, wekte in het eerste jaar 9.800 kilowattuur aan zonne-energie op. Nu gaat de provincie Noord-Holland op zoek naar een geschikte locatie om de SolaRoad te testen op wegen die bestemd zijn voor zwaar verkeer. Daarnaast wordt onderzocht hoe de energieopbrengst van dergelijke zonnewegen geoptimaliseerd kan worden.

    Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit voor de provincie Noord-Holland, in het nieuwsbericht: “Het is tijd voor een volgende stap. De pilot in Krommenie heeft ons veel geleerd. We weten dat het wegdek goed kan presteren met de belasting van fietsers, nu gaan we onderzoeken hoe het zich gedraagt als er zwaar verkeer overheen gaat. Als de pilot succesvol is, vergroot dit de mogelijkheden voor grootschalige toepassingen van zonnewegen enorm.”

    Zonne-energie

    Noord-Holland is niet de enige partij die onderzoek doet naar de potentie van zonnepanelen in het wegdek. Zo werd in de Chinese provincie Shandong onlangs een zonneweg van ruim één kilometer geopend. Ook de provincies Utrecht en Zuid-Holland hebben plannen om een zonnewegdek aan te leggen.

    Of zonnewegen echt een toekomst hebben, is nog maar de vraag. Het prijskaartje is vooralsnog erg hoog. De website Slate sprak eerder over $ 458 per vierkante meter. Ter vergelijking: een traditionele asfaltweg kost ongeveer $ 5 per vierkante meter.

    Daarnaast neemt de efficiëntie van zonnepanelen af wanneer ze horizontaal geplaatst worden en lijkt het vervangen of repareren van defecte zonnecellen een lastige opgave als deze in het wegdek geïntegreerd zijn.

    Bron: www.duurzaambedrijfsleven.nl

  • angeltorrents.com