• Limetorrents
  • Nieuwsbrief

    Nieuwsbrief
    1. Ongeldige invoer
    2. Ongeldige invoer
    3. Ongeldige invoer
    4. Beveiligingscode Ongeldige invoer

     

     

    WNVL logo VL 143x80 dpi zondertekst

    ODE header nieuw

    Zon op zee binnen 7 jaar goedkoper dan wind op zee

    Volgend jaar moet voor de Nederlandse kust het eerste drijvende zonnepark op zee ter wereld verrijzen. Solar Magazine praat bij met één van de initiatiefnemers: Allard van Hoeken (48), oprichter van Oceans of Energy uit Leiden, is de kartrekker van dit ambitieuze project. ‘Na de eerste drijvende getijdencentrale van Nederland, bouwen we nu het eerste drijvende zonnepark op zee’, aldus de trotse Van Hoeken.

    Allard van Hoeken en zijn team kennen een geschiedenis in de offshore-industrie. Van Hoeken was onder meer de bedenker van de drijvende getijden - centrale BlueTEC. De ondernemer ontwikkelde dit systeem dat stroom opwekt uit de stroming van eb en vloed. De eerste drijvende getijdencentrale van Nederland werd in 2015 opgeleverd bij Texel. En sindsdien heeft Van Hoeken niet stilgezeten. ‘Binnen de bedrijvengroep hebben we veel kennis van het ontwerpen, bouwen en inzetten van afgemeerde platforms op zee voor de olie- en gasindustrie’, vertelt Van Hoeken. ‘Die kennis en kunde hebben we ingezet voor BlueTEC, maar die gaan we nu ook inzetten voor de zonne-energiesector.’

    Pilot van 2.500 vierkante meter

    De komende 3 jaar gaat een consortium van Oceans of Energy, ECN, TNO, MARIN, TAQA Energy en de Universiteit van Utrecht een prototype voor een zonnepark op zee ontwerpen, bouwen, ontwikkelen en evalueren. Dit jaar nog moet een kleiner prototype voor de kust van Scheveningen gerealiseerd worden (van 30 vierkante meter). Dat wordt een opstap naar het pilotproject van 2.500 vierkante meter groot met een capaciteit van circa 50 kilo - wattpiek, dat in 2019 moet verrijzen. Nederland krijgt daarmee een wereldprimeur. De drijvende zonneparken die al bestaan, drijven op binnenwateren en niet op zee. ‘Een zonnefarm op zee is nog nooit eerder gebouwd’, aldus Van Hoeken. ‘We zien dat ontwikkelaars op land nu al problemen ondervinden met het vinden van een goede ontwikkelplek. Die uitdaging zal alleen maar groter worden in het drukbevolkte Nederland, met duurdere projecten tot gevolg. Wij geloven dat zon op zee uitkomst gaat bieden en een mooi exportproduct wordt.’

    Gepatenteerde drijvers

    Maar er zijn technologische uitdagingen, erkent Van Hoeken. ‘Op zee heb je te maken met zout water, hoge golven en gure natuuromstandigheden. Zoutwater en elektronica is natuurlijk geen gelukkige combinatie. Ook de aangroei van algen kan voor problemen gaan zorgen en vormt één van de grootste uitdagingen. We voorzien dat deze problemen allemaal oplosbaar zijn.’ De techniek voor het drijvende platform waarop de zonnepanelen komen te liggen, is volgens Van Hoeken inmiddels in patentaanvraag. ‘Elk woord dat we over deze techniek zeggen is eigenlijk te veel. Het is het geheim van de smid. Wat ik wel kan zeggen is dat het offshoreproof is en dat de meerderheid van individuele componenten van het platform proven technology zijn. Zo maken we gebruik van een degelijke verankering die zich al jarenlang bewezen heeft in de offshore-industrie. Daarbij hebben we onze kennis en kunde van de drijvende getijdencentrale ingezet. Het drijvende platform dat we voor zonnepanelen ontwikkeld hebben is inmiddels bij onderzoeksinstituut Marin ook getest op Noordzeecondties.

    Zeiler

    Zon op zee ziet Van Hoeken als een disruptief-innovatief project, waarmee buiten de gebaande paden wordt getreden. Hij zegt: ‘Het is behoorlijk disruptief om zonne-energie op zee te realiseren. We zitten nu in de fase dat we veel testen gaan uitvoeren. Zo moeten we erachter komen hoe we voor de drijvers een levensduur van 15 tot 20 jaar kunnen bewerkstelligen. Maar we zien dit als een ultieme kans. We werken met een kleine, zeer toegewijde groep mensen, bestaande uit zeer ervaren en zeer jonge professionals. Zowel de zon als de zee voorziet ons al duizenden jaren van leven. Ik ben zelf een zeiler van de oceanen en heb met eigen ogen gezien welke ongelooflijke kracht de zee heeft en welke positieve impact de zee op mens en natuur heeft.’

    Er zijn volgens Van Hoeken specifieke voordelen om zonne-energie op zee op te wekken. Allereerst werkt zowel het zeewater als de zeelucht verkoelend voor het PV-systeem. De Universiteit van Utrecht gaat samen met Oceans of Energy onderzoeken tot welke meeropbrengst dit leidt. De schattingen lopen uiteen tussen de 5 en 15 procent aan meeropbrengst ten opzichte van opwekking op land. Ook kan weerkaatsing van zonlicht op zee een voordeel zijn. Samen met ECN wordt onderzocht wel type zonnepaneel het meest geschikt is voor op zee. Van Hoeken: ‘We gaan werken met zonnepanelen die al op de markt te verkrijgen zijn. Het worden geen op maat gemaakte zonnepanelen.’

    Combinatie wind en zon

    Een voor de hand liggende combinatie is die van een wind- en zonnepark op zee. Zo wordt de ruimte op de oceaan optimaal benut. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een bestaande stroomkabel van het windpark, wat veel kosten bespaart, zo legt Van Hoeken uit. ‘Door de combinatie van wind en zon is er 5 keer zoveel energie op te wekken dan met wind alleen. Het is eigenlijk een no-brainer. Wat we nodig hebben is een groep mensen die het gaan doen, die het gaan bouwen, die er ervaring mee gaan opdoen. Dan zijn er verbeteringen mogelijk, kan er opgeschaald worden en wordt deze ontwikkeling goedkoper.’ Ook zijn er kansen om zonneparken te realiseren bij onbemande olie – en gas - boorplatforms. Van Hoeken: ‘Vanwege hun offshore-expertise is TAQA een zeer interessante samenwerkingspartner, die het systeem evalueert. Op een aantal platforms wordt nu diesel verstookt voor de productie van elektriciteit. Die diesel wordt weer aangevoerd door schepen. Een inefficiënt en bovendien vervuilend proces. We zien dit als een interessante niche voor elektrificatie.’

    Zon versus wind op zee

    Van Hoeken beseft als geen ander dat wind op zee momenteel voorligt op zon op zee. Er zijn immers al talloze windparken op zee. Maar dat zegt niet alles volgens Van Hoeken. ‘Ik verwacht dat offshorezon een soortgelijke leercurve als offshorewind zal doormaken. Mijn verwachting is zelfs dat zon op zee goedkoper wordt dan wind op zee. Wanneer dat moment aanbreekt? Dat zal grotendeels afhangen van het tempo waarin de uitrol plaatsvindt. In 2019 leveren we de pilotinstallatie op. In 2020 is het vervolgens mogelijk om een zonnepark van 1 megawattpiek te realiseren en daarna kunnen de aantallen razendsnel verdubbelen. In de jaren 2020-2025 zal de leercurve zeer snel doorlopen worden.’

    Dat zon op zee te zijner tijd goedkoper zal zijn dan wind op zee, is voor Van Hoeken volstrekt logisch. ‘Zonnepanelen hebben het grote voordeel dat ze geen bewegende onderdelen hebben. De operationele kosten zijn daardoor veel lager dan bij windmolens. Het onderhoud aan windmolens moet niet alleen veel vaker plaatsvinden, maar ook nog eens op grote hoogte.

    Ambities

    De mogelijkheden zijn op de langere termijn dan ook onbegrensd, vindt Van Hoeken. ‘Niets houdt ons tegen om hier een exportproduct van te maken. Zo zijn er kansen om dit te ontwikkelen in de Antillen en voor de Duitse kust bijvoorbeeld. Ook qua omvang zie ik geen grenzen. Deze ontwikkeling wordt het beste gestart door een kleine groep die 100 procent focus heeft op het succes ervan, die ervoor gáán!’

    Het eerste prototype heeft een capaciteit van 50 kilowattpiek, maar de ontwikkelingen daarna beginnen bij 1 megawattpiek en gaan tot 100 megawattpiek en verder. We kunnen de capaciteit van een offshorewindpark van enkele honderden megawatt op aantrekkelijke wijze vermenigvuldigen’. Oceans of Energy kan organisch doorgroeien, van onderneming tot mede-eigenaar van de drijvende systemen. Van Hoeken: ‘Nu ligt de focus op assemblage en levering van de drijvers en de uiteindelijke bouw van het systeem. Deze EPC-rol willen we uitbreiden naar mede-eigenaarschap van deze parken

    Bron: Solarmagazine.nl

  • angeltorrents.com